Illusioonide meister

“The Illusionist”. Illusioonide meister. Film, mida armastan sellepärast, et seal mängib peaosa üks mu lemmikuid, Edward Norton. Ja teiseks, et see meenutab mulle mu parimat sõpra. Milleski. Miks, ma ei tea. Võib-olla sellepärast, et mu elus polnud enne temaga tutvumist dimensioone ega värve. Ma ei teadnud, kuidas tegelikkust võimendada nii, et see oleks midagi päris elu ja silmamoonduse vahepealset. Midagi, mis balansseerib piiril, noateral. On päris, aga pole ka.

Seda televisioon minu jaoks ongi (ja see on ka põhjus, miks ma ei raatsi oma uuest tööst enam kunagi loobuda) – võimendatud elu. Ühtpidi tundub see nii autentne, tõelähedane. Teisalt on see üks suuremaid illusioone, üks suuremaid valesid, mida mu silmad kunagi näinud. Meenub “Nip/Tucki” teemalugu “Perfect Lie”. Täiuslik vale. Isegi tõsielutelevisioon ei räägi tõtt. Isegi dokumentaalid on tõe ilustatud ja silutud kontsentraat, mis pole siiski päris tõde.

Mu töö kõrval tundub päriselt elamine mulle igav. Olen kannatamatu, minu jaoks kulgeb kõik pisut liiga aeglaselt. Kui saaksin, monteeriksin ka reaalsust, mille keskel elan. Lõikaksin ebaolulise välja. Lõikaksin välja pausid ja kõhklused. Lõikaksin välja kõik, mis on silmakriipivalt ebatäiuslik.

Võib-olla ongi see teatud inimtüüp, kes ma olen. See, kes põgeneb reaalsusest mitte olematusse, vaid teisele tasandile, tihendatud, parandatud, ilustatud paralleelellu. Kelle loomuomane vajadus on olla vari seinal, niiditõmbaja kulisside taga. See, kes valitseb, aga ei ole nähtav. See, keda keegi päriselt ei näe ega tunne. Ka ta ise näeb vaid enda peegeldust, läbi teiste inimeste sõnade ja silmade. See on läbi filtri elamine. Elu täiuslikus pildis, mis on kleebitud päriselu peale.

Seal päris maailmas, kui olen vahel sunnitud sinna jalga tõstma, on minu jaoks igav ja kõle. Ma ei suuda seda muuta. Ma ei suuda seda parandada, kokku lõigata, ära petta. Mingil tasandil olen loobunud elamast ja see on mu vaba valik. Ma pole sellepärast kurb, et teisiti ei oska. Vastupidi – olen tänulik, et mul on illusioon, kuhu põgeneda. Täiuslik maailm. Täiuslik vale.